Algemene voorwaarden
ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR DIENSTEN EN GOEDEREN VOOR Q-ASSIST BV
Versie 2.0 – Juni 2023
|
1. Artikel 1 – Definities
|
|
|
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
|
|
|
1.1. (De) Onderneming: Q-Assist BV (met ondernemingsnummer BE0798.998.304) |
|
|
1.2. Klant: iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon met wie een (samenwerkings-)overeenkomst is aangegaan via contract of schriftelijke overeenkomst (inclusief digitale communicatieplatformen). 1.3. Consument: een klant die een individu is en als privépersoon handelt. |
|
|
1.4. Producten/Diensten: alle zaken die de Klant kan aankopen bij de Onderneming, Q-Assist BV. Incl. de beschrijving van de opdracht die bij de klant tot uitvoering dient gebracht te worden. 1.5. Offerte: vrijblijvend voorstel tot samenwerking door levering van diensten en/of goederen van de onderneming aan de klant |
|
|
1.6. Contract / Bestelbon/ bestelling / samenwerkingsovereenkomst: de schriftelijke bevestiging van de bestelling die de Klant plaatst bij de Onderneming. |
|
|
1.7. Wet van augustus 2002: de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties (B.S. 07.08.2002).
|
|
|
2. Artikel 2 – Toepasselijkheid
|
|
|
2.1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte, bestelling, samenwerkingsovereenkomst en koop-verkoop van Producten en Diensten tussen de onderneming en de Klant, tenzij dit uitdrukkelijk anders is beschreven. 2.2. De algemene voorwaarden zijn geschreven voor alle medewerkers van Q-Assist 2.3. Voor toepassing van deze Algemene voorwaarden maakt het geen verschil of de gedefinieerde termen in het enkelvoud of in het meervoud zijn gesteld. 2.4. De algemene voorwaarden zijn van toepassing op gehele samenstelling van de offerte, contract, overeenkomst of ieder ander opgesteld document tussen beide partijen. |
|
|
2.5. De Onderneming stelt de laatst geldende versie Algemene Voorwaarden ter beschikking op haar website www.Q-Assist.be. Een duidelijke verwijzing naar deze algemene voorwaarden en mogelijke afwijkingen wordt toegevoegd aan de offertes, contracten en samenwerkingsovereenkomsten. |
|
|
2.6. De Klant erkent en aanvaardt de Algemene Voorwaarden. Deze Algemene Voorwaarden hebben steeds voorrang op de algemene voorwaarden van de Klant, behoudens uitdrukkelijk andersluidend schriftelijk akkoord. |
|
|
2.7. De Onderneming behoudt zich het recht voor de onderhevige Algemene Voorwaarden ten allen tijde te wijzigen door een nieuwe versie te publiceren op voorgemelde website. Elke bestelling die de Klant plaatst na de publicatie door de Onderneming van deze nieuwe versie impliceert de aanvaarding door de Klant met de laatst gepubliceerde versie. |
|
|
2.8. Indien de Onderneming gedurende korte of langere tijd en al dan niet impliciet afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden heeft toegestaan, doet dit geen enkel afbreuk aan haar recht alsnog directe en strikte naleving van deze Algemene Voorwaarden te eisen. 2.9. In geval van wijzigingen van de algemene voorwaarden zal de klant hiervan op de hoogte gesteld worden. De gewijzigde algemene voorwaarden zullen ingaan dertig (30) kalenderdagen na de bekendmaking. Indien de klant binnen deze dertig (30) bezwaar aantekent, zullen de algemene voorwaarden van het moment van de overeenkomst blijven gelden tot het einde van de overeenkomst of ingaan maximaal zes (6) maanden na de bekendmaking van de wijziging. 2.10. In geval van tegenstrijdigheden, wordt de volgende voorrangsregel aangehouden: 2.10.1. Offerte 2.10.2. Bestelling / bestelbon / contract / samenwerkingsovereenkomst 2.10.3. Andere (onderhandse) akte 2.10.4. Algemene voorwaarden van Q-Assist. |
|
|
|
|
|
3. Artikel 3 – Aanbod en prijzen
|
|
|
3.1. Een offerte of enig ander aanbod vanwege Q-Assist heeft standaard een beperkte geldigheidsduur van 14 kalenderdagen. Indien hiervan wordt afgeweken, wordt dit uitdrukkelijk vermeld op het document. |
|
|
3.2. De offerte of enig ander aanbod vanwege Q-Assist bevat zodanige informatie, dat het voor de Klant duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn die aan de aanvaarding ervan zijn verbonden die onder andere beschreven zijn in deze algemene voorwaarden. |
|
|
3.3. Tenzij indien daarvan uitdrukkelijk zou worden afgeweken, zijn de door de Onderneming medegedeelde en/of gepubliceerde prijzen voor de Producten/Diensten steeds in euro (€) en exclusief BTW . 3.4. Elke verhoging van het BTW-tarief in de periode tussen de bestelling en de levering valt ten laste van de Klant. 3.5. De voltooide delen van de overeenkomsten worden gefactureerd tegen de prijzen en voorwaarden die van kracht zijn op het moment van de aanvaarding van de overeenkomst, met uitzondering van eventuele wijzigingen in het BTW-tarief. 3.6. De offertes zijn steeds exclusief additionele kosten die rechtstreeks in het kader van de overeenkomst worden gemaakt, zoals tol, verplaatsingskosten, reis- en verblijfskosten, parkeerkosten, verzendingskosten, extra administratieve kosten, kosten aangerekend door andere 3de partijen in het kader van de overeenkomst, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. De kosten worden maandelijks toegevoegd aan de afrekening. 3.7. De verplaatsingskosten worden berekend op basis van de meest ecologische en efficiënte manier van reizen met één van de bekende routeplanners. Zoals onder andere, maar niet beperkt tot: Waze ® , Google Maps ®,etc. |
|
|
3.8. De Onderneming is niet gebonden door prijsvermeldingen die evident foutief zijn, bijvoorbeeld in geval van druk- of taalfouten. De Klant kan geen rechten ontlenen aan onrechtmatige prijsinformatie. |
|
|
3.9. De Onderneming heeft het recht de prijs van de Producten/Diensten aan te passen als deze kadert in gewijzigde bevoegdheden, regelgeving of stijging in de prijs van grondstoffen, lonen of andere voorwaarden die niet te voorzien waren. 3.10. Indien de prijsstijging ten gevolge van wijziging van de overeenkomst door onvoorziene omstandigheden meer dan 10% is, zal deze uitgevoerd worden maximaal 6 maanden na de bekendmaking, ook bij langlopende opdrachten of na onderling overleg. 3.11. Prijzen en aanbiedingen opgesteld in het kader van een overeenkomst gelden niet automatisch voor toekomstige orders. 3.12. Prijzen kunnen wijzigen na de initiële offerte indien slechts voor een deel van een pakketofferte een overeenkomst wordt opgemaakt. |
|
|
3.13. De Klant kan geen aanspraak maken op een korting bij contante betaling. |
|
|
4. Artikel 4 –Samenwerkingsovereenkomst / bestelbon
|
|
|
4.1. De Onderneming maakt van elke bestelling een samenwerkingsovereenkomst of bestelbon op met een uniek nummer. 4.2. Deze documenten worden digitaal opgemaakt en gedeeld met de klant door de onderneming. Deze worden enkel op papier verzonden indien uitdrukkelijk gevraagd door de klant. 4.3. De samenwerkingsovereenkomst of bestelbon of contract kan digitaal of schriftelijk getekend worden. De klant aanvaardt dat (i) elektronische handtekeningen die kwalificeren als een geavanceerde of een gekwalificeerde elektronische handtekening onder de eIDAS Verordening (Verordening (EU) nr. 910/2014) of (ii) scans van de ondertekende handtekeningpagina van de offerte of bestelbon bezorgd via e-mail in pdf-formaat, dezelfde bewijswaarde zal hebben als een origineel papieren exemplaar met een handgeschreven handtekening. |
|
|
4.4. De Klant wordt als enige verantwoordelijke voor de overeenkomst en de betaling beschouwd. Indien de overeenkomst is uitgevoerd door een derde, wordt dit geacht in naam en voor rekening van de Klant te zijn gebeurd. 4.5. De samenwerkingsovereenkomst met de onderneming is van onbepaalde duur, tenzij specifiek anders beschreven in de overeenkomst. 4.6. De samenwerkingsovereenkomsten van langer dan 6 maanden of onbepaalde duur kunnen opgezegd worden met een opzegtermijn van drie (3) maanden. 4.7. Indien voor de opdrachten binnen de samenwerkingsovereenkomsten een termijn is overeengekomen, is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding kan tot een nieuwe overeenkomst gekomen worden of kan de klant de onderneming in gebreke stellen. Er dient de onderneming minimaal 4 weken geboden te worden om de opdrachten alsnog te voltooien. 4.8. Indien nodig zal de onderneming een 3de partij aanstellen voor de uitvoering van de opdracht indien de uitvoering niet mogelijk is door de onderneming.
|
|
|
5. Artikel 5 – Uitvoering van de opdracht
|
|
|
5.1. De Onderneming neemt de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht bij het in ontvangst nemen en uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst en/of bestellingen. |
|
|
5.2. De levering aan de Klant start op het overeengekomen tijdstip voorafgaandelijk overeengekomen door de Onderneming en de Klant. 5.3. De samenwerkingsovereenkomst wordt uitgevoerd op weekdagen, tijdens normale werktijden. Tenzij dit uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Prestaties buiten de normale werktijden zoals (na 18u ’s avond, ’s nachts, weekenddagen, feestdagen) kunnen aanleiding geven tot extra facturatie buiten de samenwerkingsovereenkomst. Tenzij dit bij de opzet van de overeenkomst werd besproken en opgenomen. 5.4. Prestaties buiten de normale werktijden zijn onderhevig aan aangepaste tarieven: 125% ’s avonds (tot 21u), 150% ’s nachts op weekdagen (vanaf 21u tot 6u) en 200% op weekenddagen en feestdagen. 5.5. De klant aanvaardt dat alle rapporten en verslagen opgemaakt door de onderneming zijn een momentopname vertegenwoordigen en steeds in hun geheel en in de context ervan dienen voorgelegd worden en/of vermeld. 5.6. Eventuele opmerkingen op verslagen, rapporten en documenten dient geformuleerd te worden binnen 3 werkdagen na aflevering zodat het nog mogelijk is om de opmerking te onderzoeken. Met latere opmerkingen wordt geen rekening gehouden. 5.7. De uitvoering van de opdracht kan gedaan worden op locatie van de klant of vanop afstand op een door de onderneming gekozen locatie. De finale beslissing over de fysieke locatie voor de uitvoering van de overeenkomst ligt bij de onderneming, maar kan in onderling overleg besproken worden. 5.8. Op locatie van de klant: voorziet de klant een kosteloze werkplek in lijn met de geldende arbeids- en welzijnsrichtlijnen met internettoegang voor werknemers van de onderneming. 5.9. Op locatie bij de klant: Indien de uitvoering van de overeenkomst op het afgesproken tijdstip niet kan doorgaan op de afgesproken locatie, dient de onderneming hier minimaal 24 uur op voorhand over geïnformeerd te worden. Indien minder dan 24 uur op voorhand kan wachttijd aangerekend worden aan uurtarieven van de onderneming of verplaatsingstijd naar alternatieve locatie. 5.10. Aanpassen of annuleren van geplande afspraken moet minimaal zeven (7) kalenderdagen op voorhand gebeuren. In dit geval kan de afspraak kosteloos verplaatst worden. Binnen de zeven (7) dagen kunnen de kosten voor deze afspraak worden aangerekend. 5.11. Indien de geplande afspraak verplaatst wordt, moet dit binnen een redelijke termijn gebeuren. Anders zullen ook de gehele kosten voor de geplande afspraak in rekening worden gebracht. 5.12. Indien de opdracht dient aangepast te worden tijdens de lopende overeenkomst, zal dit onderling besproken worden met de klant. De overeenkomst kan dan mogelijk worden aangepast. Hierdoor kunnen onder andere de levertermijn, duur en alle andere elementen gewijzigd worden naar de nieuwe situatie. 5.13. Na de aanpassing zal de onderneming in overleg met de klant beslissen welk deel van de overeenkomst eerst in uitvoering zal worden genomen. 5.14. Indien de correcte middelen of informatie niet ter beschikking wordt gesteld aan de onderneming of de klant in gebreke blijft in de naleving van de overeenkomst, is klant aansprakelijk voor de alle schade en kosten die hierdoor ontstaan bij de onderneming of derden. 5.15. Annuleren van een bevestigde overeenkomst of bestelling door de klant is niet mogelijk, tenzij dit schriftelijk anders wordt overeengekomen. 5.16. Bij annuleren van langlopende opdrachten (drie maanden of langer) minder dan 1 maand (30 kalenderdagen) voor de aanvang, zal minimaal de 1ste (eerste) maand toch in rekening worden gebracht, tenzij anders schriftelijk overeen gekomen. 5.17. Tijdens het uitvoeren van de opdracht en na voltooiing van de opdracht kan Q-Assist de naam van de Klant gebruiken in commerciële presentaties en als referentie. 5.18. De klant is niet bevoegd om de rechtsbevoegdheid met de onderneming en/of de rechten die daaruit voort vloeien zonder schriftelijke toestemming aan derden over te dragen. 5.19. De onderneming is ten allen tijde gerechtigd om de overeenkomst tussen met de klant en/of de rechten die daaruit voortvloeien zonder schriftelijke toestemming van de klant aan derden over te maken. 5.20. De onderneming verbindt zicht ertoe naar beste inzicht en vermogen en volgende de eisen van goed vakmanschap de overeenkomst uit te voeren met alle beschikbare kennis of deze kennis indien nodig te verkrijgen bij deskundige personen. 5.21. De onderneming zal steeds voorzien in volledige en correcte rapportering in lijn met de aard van de overeenkomst en de verwachtingen van de klant. De rapportering wordt uitgevoerd tijdens de uitvoering van de overeenkomst of zal daarbuiten deel uitmaken van de maandelijkse facturatie als additionele kost. 5.22. Klant levert tijdige en juiste informatie voor het uitvoeren van de overeenkomst. 5.23. De klant levert van tijdige, correcte en volledige schriftelijke instructies en mededelingen aan met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomst.
|
|
|
6. Artikel 6 – Factuur en betaling
|
|
|
6.1. De betaling door de Klant aan de Onderneming voor de geleverde producten diensten of producten geschiedt uiterlijk binnen de 14 dagen na factuurdatum, tenzij dit schriftelijk anders overeengekomen werd. 6.2. De betaling geschiedt op het IBAN bankrekeningnummer van de onderneming dat wordt vermeld op de factuur. |
|
|
6.3. Elke factuur van de Onderneming aan de Klant vermeldt alle wettelijke elementen voor een factuur. |
|
|
6.4. In geval van laattijdige of niet betaling zullen de verschuldigde bedragen van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling vermeerderd worden met een forfaitaire en onherleidbare vergoeding vastgelegd op 10 (tien) % van alle nog openstaande bedragen en dit met een minimum van 125,00 euro |
|
|
6.5. Bovendien zullen de onbetaalde facturen van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling, verwijlinteresten opbrengen zoals voorzien in artikel 5 van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. |
|
|
|
|
|
6.6. Een betaling wordt steeds aangerekend op de oudste openstaande factuur. De betaling zal eerst de kosten in mindering brengen, vervolgens de opgelopen rente, dan de hoofdsom en de nog lopende rente. 6.7. Eventuele bezwaren tegen de aangepaste factuur schorten de betaalverplichting niet op. |
|
|
7. Artikel 7 – Subsidiering 7.1. De onderneming zal de klant de nodige informatie aanrijken om het mogelijk te maken subsidiering aan te vragen waar mogelijk. De klant vrijwaart aanvaarding en uitbetaling van deze subsidies of de weigering ervan door de verantwoordelijke instelling. Dit zal geen aanleiding geven tot herziening van de overeenkomst of opschorten van de betaling.
8. Artikel 8 – Aansprakelijkheid en vrijwaring
|
|
|
8.1. Aansprakelijkheid is uitgesloten voor lichte fouten en indirecte of onrechtstreekse schade veroorzaakt door of ten gevolge van een onjuiste of nalatige uitvoering en/of door of ten gevolge van enige vertraging in de uitvoering van de opdracht, tenzij de Opdrachtgever bewijst dat deze te wijten is aan het opzet of de grove fout. 8.2. De klant verbindt zich ertoe de onderneming te vrijwaren voor alle mogelijke schade en alle mogelijke aanspraken van derden ten gevolge van de uitvoering van werkzaamheden door de onderneming in het kader van de overeenkomst. 8.3. De onderneming kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor de gehele of gedeeltelijk niet-uitvoering van haar opdracht ten gevolge van de beperkingen eigen aan het voorwerp van de opdracht en/of beperkingen opgelegd door een autoriteit van wie redelijkerwijze mag aangenomen worden dat zij bevoegd is. 8.4. Indien de onderneming aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid in alle gevallen beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld. |
|
|
8.5. De aansprakelijkheid van de onderneming is in ieder geval beperkt tot het bedrag der uitkering van zijn verzekeraar, vermeerderd met het eventueel eigen risico van deze polis. |
|
|
8.6. De onderneming is uitsluitend aansprakelijk voor de directe schade. Hieronder wordt verstaan: kosten ter vaststelling van de oorzaak, omvang van de schade en (indien deel van deze overeenkomst) de kosten gemaakt om de prestatie van de onderneming opnieuw conform te maken. |
|
|
8.7. De onderneming kan niet aansprakelijk worden gesteld voor indirecte schade, met daaronder gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade door bedrijfsstagnatie. |
|
|
8.8. De onderneming is niet aansprakelijk voor schade welke is veroorzaakt door handelen of nalaten van bij de uitvoering van de opdracht betrokken derden, ongeacht of die derden door de onderneming werden aangesteld en ongeacht de mate van de ernst van het verwijt dat aan deze derde partij wordt gemaakt inzake de schade. |
|
|
8.9. Indien de onderneming alsnog aansprakelijk wordt gesteld voor enige schade al dan niet beschreven in eerdere artikelen, is de aansprakelijkheid beperkt tot maximaal 2 maal de factuurwaarde van de opdracht of het deel van de factuur waaraan de schade gelinkt kan worden. Indien dat bedrag hoger is dan € 20.000,00 (twintigduizend euro), zal de onderneming niet gehouden worden om meer dan € 20.000,00 (twintigduizend euro) te betalen. |
|
|
8.10. In geval van opzet of grove fout van de onderneming of derde aangestelde partij, gelden de bovenstaande beperkingen van de aansprakelijkheid niet. |
|
|
8.11. De Onderneming kan niet aansprakelijk gesteld worden voor schade aan personen, goederen (inclusief de Producten), dieren, diensten, enz., die op directe of indirecte wijze het gevolg zou zijn van de Producten, behoudens in geval van fraude of bedrog door een betrokken of externe partij. |
|
|
8.12. De Onderneming verbindt er zich toe de bestelde Producten/Diensten te leveren vrij van gekende gebreken. |
|
|
8.13. Indien de diensten om een of andere reden niet in overeenstemming zouden zijn met de bestelling van de Klant, of gebreken zouden vertonen, dient de Klant op straffe van verval uiterlijk binnen de tien werkdagen na betreffende facturatiedatum schriftelijk kenbaar te maken, bij gebreke waarvan de Klant wordt geacht de diensten en goederen onvoorwaardelijk en definitief te hebben aanvaard. De bewijslast van voormeld schriftelijk en tijdig protest ligt uitsluitend bij de Klant. |
|
|
8.14. Er is geen sprake van een gebrek aan overeenstemming en/of enig ander gebrek in de zin van dit artikel indien (i) het gebrek het gevolg is van ongelukken, nalatigheid of verkeerd gebruik/interpretatie door de Klant, of (ii) de Klant voorafgaand aan de levering op de hoogte was van dit gebrek of daarvan redelijkerwijze op de hoogte had moeten zijn, en daar niettemin heeft mee ingestemd. |
|
|
8.15. De Onderneming is niet gehouden de Klant te vrijwaren voor verborgen gebreken die zij niet kende. De Onderneming wordt echter geacht de gebreken te kennen waarmee de Producten kunnen kampen, tenzij zij bewijst dat zij er geen kennis van had en evenmin redelijkerwijze van kon hebben. 8.16. De klant vrijwaart de onderneming van eventuele aanspraken gemaakt door derden die door de uitvoering eventueel schade lijden. Voor zover het ontstaan van deze schade niet aan de onderneming kan worden toegewezen. 8.17. Indien de onderneming toch aangesproken zou worden door een derde, zal de klant de onderneming zowel buiten en als in rechte bijstaan en onverwijld alles doen dat van de klant verwacht kan worden. Waaronder het verschaffen van alle nodige informatie, medewerking ter afwering van de door de derde partij ingestelde of in te stellen vorderingen. Indien de klant in gebreke blijft in het verlenen van de nodige ondersteuning, kan de onderneming, zonder ingebrekestelling, zelf de maatregelen nemen die de onderneming als geraden komen. In dit geval zullen gemaakte kosten integraal in rekening gebracht worden aan de klant. 8.18. Indien bij de klant een claim wordt ingediend door een derde, dat de er schade is geleden als gevolg van de uitvoering van de opdracht door de onderneming, zal de onderneming hier onmiddellijk van op de hoogte worden gesteld (binnen de 2 werkdagen)
|
|
|
9. Artikel 9 – Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank |
|
|
9.1. De contractuele relatie tussen de Onderneming en de Klant wordt uitsluitend beheerst door Belgisch recht, ook indien de verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buiteland werd uitgevoerd of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar een woonplaats heeft. De toepasbaarheid van het Weens koopverdrag wordt uitgesloten. 9.2. Elk geschil valt onder de exclusieve bevoegdheid van de Nederlandstalige Ondernemingsrechtbank van het gerechtelijk arrondissement Gent . 9.3. Voor elke vertaling van deze algemene voorwaarden, ingeval van betwisting of onduidelijkheid gelinkt aan de vertaling geldt steeds verwoording in de originele Nederlandstalige voorwaarden geldig op het moment van de overeenkomst als juist document. 10. Artikel 10 – Overmacht 10.1. De onderneming is niet gehouden tot het nakomen van de overeenkomst indien zij daarvoor gehinderd wordt als gevolge van een omstandigheid die niet te wijten is aan schuld; en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening komend waaronder begrepen, maar niet beperkt tot technische storingen, stakingen, aanvallen van hackers, rellen, opstanden, terroristische aanslagen, oorlog, branden, overstroming, storm, explosies, aardbevingen, natuurrampen, regeringsmaatregelen, arbeidsomstandigheden, algemeen gebrek aan grondstoffen, niet-voorzienbare stagnatie bij toeleveranciers of enige andere oorzaak waarover de onderneming geen controle heeft. 10.2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast wat hierover in de wetgeving en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop de onderneming geen invloed kan uitoefenen. 10.3. De overeenkomst kan ingeval van overmacht voor twee (2) maanden worden opgeschort. Na deze 2 maanden kunnen de onderneming en de klant in overleg beslissen om de overeenkomst te ontbinden zonder verplichting van vergoeding bij beide partijen. 10.4. De onderneming behoudt het recht op betaling van reeds uitgevoerde diensten of gedeeltelijk uitgevoerde overeenkomsten. |
|
|
11. Artikel 11 – Geheimhouding 11.1. De onderneming spant zich in om de inhoud van de opdracht, informatie verstrekt door de klant en de resultaten van de overeenkomst uitgevoerd door de onderneming geheim te houden. 11.2. Dit geldt niet indien de informatie en/of resultaten voor openbaarmaking zijn bestemd en de onderneming verplicht is deze bekend te maken. De geheimhouding geldt ook niet voor de ingeschakelde derde partijen die deel uitmaken van de opdracht/ samenwerkingsovereenkomst. De geheimhouding geldt ook niet voor informatie die algemeen bekend is of reeds gekend was bij de onderneming voor de uitvoering van een overeenkomst is aangevangen. 12. Artikel 12 – Verzekering 12.1. Beide partijen verbinden zich ertoe hun burgerlijke aansprakelijkheid behoorlijk en in voldoende mate te verzekeren bij een in België erkende verzekeringsmaatschappij en op eenvoudig verzoek van de tegenpartij het bewijs hiervan voor te leggen. 13. Artikel 13 – Bescherming van de levenssfeer 13.1. De onderneming treedt op als verwerkingsverantwoordelijke. Hij leeft op nauwgezette wijze de Europese Verordening 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens (“GDPR” of “AVG”) na. De klant stemt ermee in dat de onderneming personeelsgegevens verzamelt en verwerkt voor commerciële doeleinden, in het kader van beheer, financiering en de invordering van schuldvorderingen van de onderneming, marketing en promotie. Deze gegevens kunnen gebruikt worden door de onderneming en alle verbonden vennootschappen. Deze zullen ten allen tijde garanderen de gepaste waarborgen te bieden ter bescherming van deze persoonsgegevens met het oog op commerciële prospectie, analyse, onderzoek, waarborgregeling van producten, alsook voor onderhoud en beheer van de website van de onderneming. 13.2. De gegevens worden bewaard tijdens de gehele duur van de samenwerkingsovereenkomst en in voorkomend geval eveneens erna om te zorgen dat de onderneming voldoet in de wettelijke verplichtingen. 13.3. De klant beschikt over een recht van toegang, rechtzetting en verwijdering van zijn gegevens, alsook een recht van bezwaar tegen de verwerking van zijn gegevens op grond van legitiem belang. 13.4. De klant heeft het recht om zicht kosteloos en zonder motivering te verzetten tegen het gebruik van zijn gegevens voor redenen van direct marketing. 13.5. Om deze rechten uit te oefenen moet de klant een getekend en gedateerd verzoek verzenden aan de maatschappelijke zetel onderneming. 14. Artikel 14 – Intellectueel eigendom 14.1. Alle auteursrechten, merkenrechten, tekening- en modelrechten, octrooirechten en desgevallend andere intellectuele eigendomsrechten, waaronder naburige rechten, die in het kader van de uitvoering van de overeenkomst zouden ontstaan, zijn de exclusieve eigendom van de onderneming of zijn leveranciers, producenten of fabrikanten. Ze worden niet overgedragen en komen niet in aanmerking voor gebruik, exploitatie, weergave, reproductie of aanpassing door de Klant of elke andere derde, behoudens wanneer de onderneming uitdrukkelijk en schriftelijk zijn toestemming heeft verleend. |
|